- LacuR oșu, czyli naturalne jezioro zaporowe w okręgu Harghita. Znajduje się ono w górach Hășmaș, w górnym biegu rzeki Bicaz, w pobliżu wąwozu Bicaz.
- Piatra Neamț - miasto w północnej Rumunii, stolicę okręgu Neamț liczącą 107 504 mieszkańców. Nasi uczniowie mogli wykazać się sprawnością fizyczną w parku linowym i podziwiać piękne widoki podróżując kolejką linową.
- Zamek Lázár - jeden z najpiękniejszych przykładów architektury renesansowej w Transylwanii.
- Ditrau Forest House, muzeum lasu, gdzie podziwialiśmy wystawę zwierząt i mogliśmy posłuchać jakie odgłosy wydają.
- Saint Anna Children’s Home, czyli dom opieki dla dzieci w trudnej sytuacji materialnej oraz sierot. Dowiedzieliśmy się jak funkcjonuje ta instytucja, a uczniowie mogli spędzić czas z wychowankami tego domu.
Ale Erasmus to nie tylko zwiedzanie ciekawych miejsc i poznawanie kultury i obyczajów, ale przede wszystkim zdobywanie wiedzy i umiejętności. Nasi uczniowie udoskonalili swoje zdolności językowe i zyskali pewność siebie. Wzięli udział w lekcji języka angielskiego o tematyce integracji prowadzonej przez p. Katalin Romfeld. Ponadto, dowiedzieli się na czym polega edukacja włączająca i zrozumieli że nikogo nie wolno dyskryminować. Doskonałym przykładem tolerancji i jedności były obchody „Dnia tradycji”, gdzie cała społeczność uczniów i nauczycieli Liceul Teoretic Salamon Ernö zaprezentowała się w regionalnych strojach narodowych, tańcząc wspólnie wspaniałe tańce przed budynkiem szkoły. Była to doskonała okazja do zaprezentowania strojów naszego kraju, a także stroju tureckiego i macedońskiego. Tego dnia mogliśmy również posmakować tradycyjnych smaków kuchni rumuńskiej, tureckiej, polskiej i macedońskiej. Zwiedziliśmy niecodzienne muzeum zorganizowane w klasach przez uczniów i nauczycieli szkoły. Podziwialiśmy różnorodne eksponaty oraz krótkie spektakle teatralne o tematyce folklorystycznej.
Co więcej, uczniowie wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez naszych partnerów z Macedonii Północnej. Pracując w międzynarodowych grupach, uczniowie współpracowali razem, przez co mogli lepiej się poznać i stworzyć plakat propagujący esencję całego projektu czyli jedność i brak podziałów.
Wyjazd był bardzo udany zarówno dla uczniów jak i nauczycieli.
Zabraliśmy ze sobą mnóstwo pozytywnych wrażeń i wspomnień. Jesteśmy pewni, że wszystko czego tam doświadczyliśmy, pozostanie na długo w naszej pamięci. Mamy nadzieję, że przyjaźnie, które nawiązali nasi uczniowie przetrwają długie lata.
Katarzyna Bednarczyk
Gabriela Gajda
Gabriela Gajda